RSS

Category Archives: The Independent

i: Το νέο εκδοτικό στοίχημα της «Independent»

 

  • Η εφημερίδα Independent κυκλοφόρησε χθες νέο ημερήσιο φύλλο, με όνομα «i», που στοχεύει να προσελκύσει «αναγνώστες και πρώην αναγνώστες ποιοτικών εφημερίδων».

Η νέα ολιγοσέλιδη εφημερίδα, που θα κοστίζει 20 πένες, θα μοιράζεται την ίδια συντακτική ομάδα με το «μητρικό» της φύλλο, την Independent. Ιδιοκτήτης του νέου φύλλου και της Independent, ο Ρώσος μεγιστάνας και πρώην πράκτορας της KGB Αλεξάντρ Λεμπέντεφ, κατέχει μεταξύ άλλων και τη σκανδαλοθηρική Evening Standard.

Ο διευθυντής της Independent, Αντριου Μάλινς, δήλωσε χθες ότι η εφημερίδα είχε ξεπουλήσει σε πολλά σημεία πώλησής της. «Το πρόβλημα είναι ότι πολλοί αναγνώστες της Independent δεν μπορούν να διαβάσουν όλο το ευμεγέθες κυριακάτικο φύλλο μέσα στην εβδομάδα, λόγω του πολυάσχολου τρόπου ζωής τους. Η «i» προσφέρει πυκνή και περιληπτική περιγραφή των γεγονότων, ενώ φιλοδοξούμε να προσελκύσουμε παλιούς αναγνώστες εφημερίδων που τις εγκατέλειψαν απογοητευμένοι. Ελπίζουμε ότι θα βοηθήσουμε και τις δύο εφημερίδες να ακμάσουν», είπε ο κ. Μάλινς.

Πέρσι, η Evening Standard μετατράπηκε σε δωρεάν φύλλο, γεγονός που αύξησε σημαντικά την κυκλοφορία της, ενώ πολλοί ήταν εκείνοι που υποστήριζαν αυτό το καλοκαίρι ότι ο Λεμπέντεφ, που αγόρασε το χρεοκοπημένο Independent το Μάρτιο έναντι μίας στερλίνας, θα γινόταν και αυτός δωρεάν φύλλο.

«Οι βιαστικοί αναγνώστες, και κυρίως αυτοί που διαβάζουν στο δρόμο για τη δουλειά, μας έλεγαν εδώ και χρόνια ότι δεν μπορούν να διαχειριστούν τόσες πληροφορίες και δεν έχουν έτσι το χρόνο να διαβάζουν ποιοτικό φύλλο σε καθημερινή βάση», λέει ο κ. Μάλινς. Ο Γιεβγκένι Λεμπέντεφ, γιος του Αλεξάντρ, και πρόεδρος της ανώνυμης εταιρίας της Independent, εξέφρασε χθες την αισιοδοξία του για την πορεία του νέου φύλλου, i.

Οι 11 μεγαλύτερες εφημερίδες της Βρετανίας έχουν αντιμετωπίσει κατάρρευση της κυκλοφορίας τους, κατά 5,75% πέρσι, στα 10,3 εκατ. αντίτυπα την ημέρα. Το μεγαλύτερο πλήγμα δέχθηκαν τα λεγόμενα ποιοτικά φύλλα, όπως οι Times του Λονδίνου, ο Guardian και η Daily Telegraph, που υπέστησαν υποχώρηση της μέσης κυκλοφορίας τους κατά 10% το 2009. Οι πωλήσεις του καθημερινού Independent έπεσαν από 250.000 φύλλα την ημέρα πριν τρία χρόνια, σε 186.000 σήμερα. [www.kathimerini.gr με στοιχεία από BBC]

 
Σχολιάστε

Posted by στο 27 Οκτωβρίου, 2010 in Βρετανία, The Independent

 

Ο κατάσκοπος που εξαγοράζει εφημερίδες

  • Πανικό έχει επιφέρει στον βρετανικό Τύπο η φήμη ότι θα διατίθεται η εφημερίδα δωρεάν

  • Δ. ΓΑΛΑΝΗΣ | Κυριακή 28 Μαρτίου 2010

O 50χρονος ρώσος δισεκατομμυριούχος και πρώην στέλεχος της ΚGΒ Αλεξάντρ Λεμπέντεφ είναι από την περασμένη Πέμπτη ο νέος ιδιοκτήτης της βρετανικής εφημερίδας «Τhe Ιndependent». Μετά τη «London Εvening Standard» που εξαγόρασε τον Ιανουάριο του 2009, ο «Ιndependent» είναι η δεύτερη μεγάλη εφημερίδα της Βρετανίας που συμπεριλαμβάνεται στα περιουσιακά στοιχεία του μυστηριώδους Ρώσου.

«Επενδύω σε θεσμούς που προωθούν τη δημοκρατία και τη διαφάνεια και κεντρικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια παίζουν οι ανεξάρτητες εφημερίδες που παλεύουν για την αποκάλυψη της αλήθειας. Στηρίζω την ερευνητική δημοσιογραφία και τις προσπάθειες για την προώθηση της διαφάνειας και τον περιορισμό της διαφθοράς σε διεθνές επίπεδο» αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Λεμπέντεφ.

Από την πλευρά τους, εκπρόσωποι του ομίλου Ιndependent Νews and Μedia που εκδίδει την εφημερίδα δηλώνουν ότι «είναι η πιο ικανοποιητική και θετική λύση για την εφημερίδα,για τους εργαζομένους και για τους μετόχους του ομίλου».

Οπως αναφέρουν βρετανικές εφημερίδες, ο Λεμπέντεφ όχι μόνο εξαγόρασε τον «Ιndependent» αντί του συμβολικού ποσού της μιας στερλίνας αλλά ο όμιλος ΙΝΜ συμφώνησε να συνεισφέρει 9,25 εκατ.

στερλίνες μέσα σε δέκα μήνες προκειμένου να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία της εφημερίδας. Επισημαίνεται ότι ο Λεμπέντεφ είχε εξαγοράσει τη «Standard» με το ίδιο συμβολικό ποσόν και την υπόσχεση να επενδύσει σε αυτήν 30 εκατ. στερλίνες μέσα σε τρία χρόνια. Ο «Ιndependent» πρωτοκυκλοφόρησε το 1986 και το 2003 πέρασε σε μορφή ταμπλόιντ. Την τελευταία δεκαετία κατέγραφε συνεχώς ζημιές. Υπολογίζεται ότι από τα μέσα της δεκαετίας του ΄90 ως σήμερα οι συνολικές ζημιές που κατέγραψε η εφημερίδα ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ. Οπως επισημαίνουν ειδικοί αναλυτές, ο μόνος λόγος για τον οποίο η εφημερίδα δεν έχει αναστείλει την έκδοσή της είναι επειδή αυτή η εναλλακτική λύση είναι ακόμη πιο δαπανηρή. Ο όμιλος ΙΝΜ έχει υπογράψει πενταετές συμβόλαιο ύψους 35 εκατ. στερλινών με την εταιρεία Τrinity Μirror. Η ακύρωση αυτού του συμβολαίου θα κόστιζε στον όμιλο περισσότερο από το να συνεχίσει να εκδίδει την εφημερίδα. Μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας με τον Λεμπέντεφ ο όμιλος ΙΝΜ ανακοίνωσε ότι οι ζημιές της εφημερίδας το 2009 ανέρχονται σε 12,4 εκατ. στερλίνες.

Ο Λεμπέντεφ αναμένεται να επενδύσει κεφάλαια στον «Ιndependent» προκειμένου να προσελκύσει αναγνώστες και διαφημιζόμενους αλλά και να κάνει μεγάλες περικοπές στα έξοδα λειτουργίας. Ωστόσο η φήμη που έχει επιφέρει πανικό στον βρετανικό Τύπο είναι ότι ο Λεμπέντεφ σχεδιάζει να διαθέτει την εφημερίδα δωρεάν, γεγονός που θα έχει άμεσο αντίκτυπο στο τοπίο της έντυπης ενημέρωσης. Επισημαίνεται ότι η απόφαση του Λεμπέντεφ να διαθέσει δωρεάν την «Εvening Standard» αύξησε την κυκλοφορία της από 250.000 σε 600.000 φύλλα.

Αγρότης, ψαράς και κροίσος
ΜΕ ΤΑ ΛΕΥΚΑ ΤΟΥ μαλλιά και τη χλωμή επιδερμίδα του ο Λεμπέντεφ δίνει την εντύπωση του σοβαρού και απόμακρου. Είναι πολυδιαβασμένος, μιλάει άπταιστα αγγλικά και αναφέρει ως πηγές έμπνευσης τον Φιοντόρ Ντοστογέφσκι και τον Αντρέι Ταρκόφσκι. Ντύνεται συνήθως με τζιν, μπλέιζερ και αθλητικά παπούτσια χωρίς κορδόνια. Το μόνο στοιχείο επάνω του που προδίδει την κολοσσιαία περιουσία του είναι ένα πανάκριβο ρολόι Ρanerai.

Απεχθάνεται τον χαρακτηρισμό «ολιγαρχικός» με τον οποίο τον περιγράφει ο βρετανικός Τύπος. Προτιμά να παρουσιάζει τον εαυτό του ως έναν φιλάνθρωπο αγρότη που του αρέσει να ψαρεύει κάτω από τον πάγο του ποταμού που διασχίζει τη Μόσχα και να κάνει κάμπινγκ στη Μογγολία με την 23χρονη σύντροφό του Ελένα Περμίνοβα, η οποία πριν από λίγο καιρό του χάρισε έναν γιο.

Ο Λεμπέντεφ απεχθάνεται τα γιοτ, που φαίνεται να είναι το αγαπημένο παιχνίδι του συμπατριώτη του Ρόμαν Αμπράμοβιτς, και προτιμάει να αγοράζει μικρά ξενοδοχεία πολυτελείας και ακίνητα.

Εκτός από τις κατοικίες του στην Ιταλία και στη Γαλλία, διαθέτει και ένα πολυτελές διαμέρισμα στο κέ ντρο του Λονδίνου. Η περιουσία του υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε 2,2 δισ. στερλίνες και περιλαμβάνει τουριστικές επιχειρήσεις, ακίνητα, εργοστάσια υφασμάτων, εταιρείες τηλεπικοινωνιών, εφημερίδες και μια γερμανική αεροπορική εταιρεία.

Το περασμένο καλοκαίρι ανακοίνωσε ότι τα επίπεδα υδραργύρου στο αίμα του ήταν 14 φορές πάνω από το κανονικό, γεγονός που θύμισε σε πολλούς έναν άλλον πράκτορα της ΚGΒ, τον Αλεξάντρ Λιτβινένκο, ο οποίος είχε πεθάνει από δηλητηρίαση στο Λονδίνο το 2006. Οπως και ο Λιτβινένκο, ο Λεμπέντεφ έχει ασκήσει σκληρή κριτική στον Βλαντίμιρ Πούτιν. Μία από τις εφημερίδες που του ανήκει, η «Νovaya Gazeta», στην οποία εργαζόταν και η δημοσιογράφος Αννα Πολιτόφσκαγια (δολοφονήθηκε τον Οκτώβριο του 2006), ασκεί πολύ συχνά έντονη κριτική στο Κρεμλίνο..

Πάντως τον περασμένο Ιανουάριο ο Πούτιν έπαιξε ενεργό ρόλο στο κλείσιμο μιας συμφωνίας μεταξύ του Λεμπέντεφ και της ρωσικής κυβέρνησης, η οποία εξαγόρασε αντί 450 εκατ. στερλινών το πακέτο μετοχών που κατείχε στην αεροπορική εταιρεία Αεροφλότ και σε άλλες επιχειρήσεις. Το γεγονός αυτό κάνει πολλούς στη βρετανική πρωτεύουσα να τον αποκαλούν Δούρειο Ιππο του Κρεμλίνου. Μάλιστα αναφέρουν ότι η παρουσία του στα βρετανικά μέσα ενημέρωσης έχει ως μοναδικό σκοπό να ελέγχει, στο μέτρο που αυτό είναι δυνατόν, την «εικόνα» της Ρωσίας στη Δύση.

 
Σχολιάστε

Posted by στο 29 Μαρτίου, 2010 in Free-press, The Independent

 

Τον «Independent» αγόρασε ο Αλεξάντερ Λεμπέντεφ

Την πρόθεσή του να αγοράσει την υπερχρεωμένη βρετανική εφημερίδα Independent εξέφρασε ο Ρώσος πολυεκατομμυριούχος και πρώην πράκτορας της KGB, Αλεξάντερ Λεμπέντεφ. Η συμφωνία, που αφορά την καθημερινή και κυριακάτικη έκδοση, αναμένεται να οριστικοποιηθεί τον Μάιο.

Πέρυσι ο Ρώσος μεγιστάνας είχε αγοράσει το πλειοψηφικό πακέτο του 75% των μετοχών της επίσης βρετανικής απογευματινής free press εφημερίδας Evening Standard.

Η συμφωνία προβλέπει ότι η Independent Print Limided (IPL) που ελέγχεται από την οικογένεια Λεμπέντεφ ότι θα εισπράξει από τον πωλητή Independent Νews & Μedia (ΙΝΜ) το ποσό των 9,25 εκατ. λιρών (10,33 εκατ. ευρώ) τα έξι προσεχή χρόνια με αντάλλαγμα η IPL να αναλάβει τα μελλοντικά χρέη και τις απαιτήσεις των εφημερίδων αυτών. Ο αγοραστής θα πληρώσει το συμβολικό ποσό της 1 λίρας.

Το οριστικό κλείσιμο του Independent εκτιμάται ότι θα κόστιζε στην ΙΝΜ περίπου 30 εκατ. λίρες. Η ζημιές της εφημερίδας για τη του 2009 ανέρχονται στα 12.4 εκατ. λίρες και πτώση της κυκλοφορίας άνω του 10% ετησίως.

«Εϊναι η πιο ικανοποιητική λύση και πλεόν θετική για τον τίτλο της εφημερίδας, για το προσωπικό και τους μετόχους της ΙΝΜ» δήλωσε ο γενικός διευθυντής της, Γκέβιν Ο’ Ρέιλι.

Πιστεύω ότι η εφημερίδα μέχρι τώρα υπερασπίστηκε πολύ καλά την ανεξαρτησία, τη διαφάνεια αλλά και τον αγώνα κατά της διεθνούς διαφθοράς και ελπίζω ότι θα συνεχίσει στην ίδια γραμμή, προσθέτει στη σχετική του ανακοίνωση ο κ. Ο Ρέιλι.

Ο ρώσος επιχειρηματίας εκτιμάται ότι διαθέτει περιουσία που ανέρχεται στα 2,2 δις. Λίρες και εκφράσει ενδιαφέρον για την αγορά της εφημερίδας από τον Απρίλιο του 2009.

Ο Independent κυκλοφόρησε το 1986 και το 2003 πέρασε σε σχήμα tabloid.

 
Σχολιάστε

Posted by στο 25 Μαρτίου, 2010 in The Independent

 

Independent: Η πώληση και το… ηθικό

Το προσωπικό στον Independent είναι συνηθισμένο να ζει μέσα στην αβεβαιότητα, η αδυναμία όμως της διοίκησης να αποπληρώσει ομόλογο ύψους 179 εκατ. στερλινών και οι φήμες για επικείμενη πώληση των εφημερίδων έχουν αποτέλεσμα το ηθικό των εργαζομένων να βρίσκεται πάλι στο ναδίρ. Το γεγονός ότι η Independent News & Media (ΙΝΜ), ιδιοκτήτρια του καθημερινού και του κυριακάτικου Independent, προσπαθούσε επί μακρόν να πουλήσει τις ναυαρχίδες της, είναι ένα από τα καλύτερα φυλαγμένα μυστικά της Φλιτ Στριτ. Την περασμένη εβδομάδα, η επιχείρηση αρνήθηκε να σχολιάσει κατά πόσον επίκειται η σχετική πώληση. Ενα έγγραφο που περιήλθε στην κατοχή του Observer, ωστόσο, αφήνει να εννοηθεί ότι ο υποψήφιος αγοραστής ή επενδυτής αναζητείται εδώ και αρκετό καιρό. Η εταιρεία συνειδητοποίησε πριν από πολλά χρόνια ότι οι απώλειες δεν μπορούν να συγκρατηθούν και απευθύνθηκε σε έναν εταίρο, ζητώντας από τη μικρή επενδυτική τράπεζα Longacre να εκπονήσει το 2004 ένα μνημόνιο, το οποίο κυκλοφόρησε στο Σίτι του Λονδίνου. Στόχος ήταν η πώληση του 49%. Το έγγραφο αποδεικνύει ότι η ιδιοκτήτρια εταιρεία της Daily Mail, DMGT, είχε εμπλακεί σε λεπτομερείς συνομιλίες για την απόκτηση του ποσοστού. Οι συζητήσεις έληξαν άδοξα, επειδή η τιμή που ζητούσε η ΙΝΜ, 70 εκατ. στερλίνες, ήταν υπερβολικά υψηλή. Σήμερα, η ΙΝΜ θα αποδεχόταν ένα πολύ μικρότερο μέρος αυτής της τιμής, αν και οι προσπάθειές της να βρει αγοραστή δεν έχουν αποδώσει μέχρι στιγμής καρπούς.

  • The Observer, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 10/5/2009
 
Σχολιάστε

Posted by στο 10 Μαΐου, 2009 in The Independent

 

Οι εφημερίδες σε κρίσιμη καμπή

  • Η ελεύθερη πτώση της κυκλοφορίας του Τύπου σε όλο τον κόσμο οδηγεί σε περικοπές μισθών και απολύσεις των εργαζομένων

Η υπεραιωνόβια Boston Globe κινδύνευσε με «λουκέτο» την περασμένη εβδομάδα, η ιδιοκτήτρια εταιρεία του βρετανικού Independent προσπαθεί να τον… ξεφορτωθεί, ο Ρούπερτ Μέρντοχ εξετάζει το ενδεχόμενο να θεσπίσει συνδρομή για τις ιστοσελίδες των Times του Λονδίνου, η σατιρική Onio σταμάτησε να κυκλοφορεί στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ λόγω χαμηλών διαφημιστικών εσόδων, η Amazon ετοιμάζει συσκευή ηλεκτρονικής ανάγνωσης εφημερίδων και η ερευνητική δημοσιογραφία νοσεί, επειδή είναι υπερβολικά ακριβή…

Αυτή είναι η ακτινογραφία του Τύπου σήμερα, παρά τις καθησυχαστικές δηλώσεις εκδοτών και δημοσιογράφων ότι η εφημερίδα και το «εμβληματικό» χαρτί της ποτέ δεν πεθαίνουν… Το γεγονός πάντως ότι εκατομμύρια πολίτες ανά τον κόσμο αποφασίζουν να θυσιάσουν την καθημερινή συνήθεια της ανάγνωσης εφημερίδων θα πρέπει να προβληματίζει τους δημοσιογράφους. Η εύκολη επιχειρηματολογία πως για όλα φταίει… το Ιντερνετ προφανώς δεν αρκεί για να ερμηνεύσει την ελεύθερη πτώση της κυκλοφορίας του Τύπου σε όλο τον κόσμο.

  • ΗΠΑ και Βρετανία

Στις ΗΠΑ και τη Βρετανία ο τοπικός Τύπος κινδυνεύει με εξαφάνιση. Οι Chicago Tribune, Los Angeles Times, Minneapolis Star Tribune και Philadelphia Inquirer είναι τα βασικότερα θύματα της κρίσης στην Αμερική. Τον Ιανουάριο οι Los Angeles Times ανακοίνωσαν την απόλυση 300 εργαζομένων, ήτοι μείωση του προσωπικού τους κατά 11%. Οι εργαζόμενοι στους New York Times δέχθηκαν μισθολογικές περικοπές της τάξης του 5%, προκειμένου να σωθούν μερικές δεκάδες θέσεις εργασίας. Η Christian Science Monitor είναι πια μόνο ηλεκτρονική. Στη Βρετανία η κρίση έχει εξωθήσει πολλά τοπικά φύλλα σε συγχωνεύσεις και συνεργασίες με εθνικής εμβέλειας εφημερίδες. Συνολικά 60 τοπικές εφημερίδες, στην πλειονότητά τους free press, έχουν κλείσει τον τελευταίο χρόνο και 1.000 δημοσιογράφοι έχουν μείνει άνεργοι. Η εκδοτική εταιρεία του Ρούπερτ Μέρντοχ, που εκδίδει τους Times και τους κυριακάτικους Times, κατέγραψε φέτος απώλειες 51,3 εκατ. στερλίνες.

Παρόμοια προβλήματα ταλανίζουν τον περιοδικό Τύπο, αλλά και τις θέσεις των δημοσιογράφων στο Ιντερνετ. Το ανδρικό περιοδικό Maxim έκλεισε, ενώ η Conde Nast απέλυσε την περασμένη εβδομάδα πάνω από τους μισούς εργαζόμενους στις ιστοσελίδες, Ars Technica και Wired.com.

Παρά την κρίση του Τύπου, οι περισσότερες κυβερνήσεις απορρίπτουν την προοπτική ενός πακέτου διάσωσης, ανάλογου με αυτού που διατέθηκε για την ενίσχυση των τραπεζών ή των αυτοκινητοβιομηχανιών. Ο Λευκός Οίκος ξεκαθάρισε την Τρίτη ότι δεν εξετάζει τέτοιο ενδεχόμενο.

  • Κρατικές επιδοτήσεις

Mια πρωτοβουλία οικονομικής αρωγής του Τύπου εγκαινίασε πρόσφατα ο Γάλλος πρόεδρος, Νικολά Σαρκοζί, ο οποίος υποσχέθηκε σε κάθε νεαρό που συμπληρώνει τα 18 του χρόνια μια δωρεάν 12μηνη συνδρομή στην εφημερίδα της επιλογής του. Στόχος να εδραιωθεί η ανάγνωση εφημερίδων στις τάξεις της γαλλικής νεολαίας, εξέλιξη που θα συμβάλει στην ανανέωση του Τύπου. Οι επικριτές των κρατικών επιδοτήσεων φοβούνται ότι ένα τέτοιο μέτρο θα μπορούσε να οδηγήσει στην άμεση εξάρτηση του Τύπου από την κυβέρνηση και συνεπώς να αμβλύνει την αντικειμενικότητά του.

  • Πλήγμα στην ερευνητική δημοσιογραφία

Το κόστος της ερευνητικής δημοσιογραφίας γίνεται απαγορευτικά υψηλό για πολλούς εκδότες, προειδοποίησαν την περασμένη εβδομάδα οι αρχισυντάκτες του Guardiaκαι του Private Eye. Μιλώντας ενώπιον κοινοβουλευτικής επιτροπής για τον πολιτισμό, τα ΜΜΕ και τον αθλητισμό, τα δύο στελέχη ανέφεραν ότι οι εφημερίδες αποφεύγουν να δημοσιεύσουν αμφιλεγόμενα άρθρα που αφορούν μεγάλες επιχειρήσεις και μεγιστάνες του πλούτου, φοβούμενες το πιθανό κόστος μιας αγωγής για συκοφαντική δυσφήμιση. Ο Αλαν Ρουσμπρίτζερ του Guardian αποκάλυψε ότι η εφημερίδα δαπάνησε 90.000 στερλίνες για να εξετάσει από νομικής απόψεως ένα προς δημοσίευση άρθρο και να διασφαλίσει ότι μια σειρά δημοσιευμάτων περί φοροδιαφυγής δεν περιείχε λάθη. «Με αυτά τα ποσά, σκεφτείτε και μόνοι σας: υπάρχουν ελάχιστες οργανώσεις που μπορούν να αντέξουν μελλοντικά αυτού του είδους τη δημοσιογραφία, αντιμέτωπες με τόσο υπέρογκα πρόστιμα», πρόσθεσε.

  • Tης Ξενιας Kουναλακη, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 10/5/2009

 

Εφιαλτική εβδομάδα στον Τύπο. Οξύνεται διεθνώς η κρίση

Έπειτα από 130 χρόνια κυκλοφορίας, η εφημερίδα BostoGlobe κινδύνευσε με κλείσιμο, οι ιδιοκτήτες του Independent αναζητούν αγοραστή, ο μεγιστάνας των ΜΜΕ Ρούπερτ Μέρντοχ εξετάζει τη θέσπιση συνδρομής για τις ιστοσελίδες των Times και η Amazoπαρουσίασε συσκευή ηλεκτρονικής ανάγνωσης εφημερίδων. Είναι μερικές από τις ειδήσεις της περασμένης εβδομάδας που επιβεβαιώνουν την κρίση του Τύπου. Την ίδια στιγμή, η ερευνητική δημοσιογραφία αποδυναμώνεται: η Daily Telegraph δημοσίευσε σε αποκλειστικότητα σκάνδαλο διαφθοράς εις βάρος των Εργατικών και καλείται να πληρώσει 300.000 στερλίνες επειδή τα στοιχεία ήταν προϊόν υποκλοπής.

 

Βαθαίνει η κρίση στα ΜΜΕ

Ενα στα δέκα αμερικανικά έντυπα θα αναγκαστεί να κλείσει το 2009

https://i2.wp.com/nymag.com/daily/intel/20070412times.jpg

Αίτηση για προστασία από χρεοκοπία της Τribune Company – Δάνειο έναντι υποθήκης αναζητεί η Νew Υork Τimes Company

Δ. ΓΑΛΑΝΗΣ | ΤΟ ΒΗΜΑ, Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2008

Με τη χρηματοπιστωτική κρίση να βαθαίνει στις ΗΠΑ και να εξαπλώνεται στον υπόλοιπο κόσμο, ο ένας μετά τον άλλον μεγάλοι δημοσιογραφικοί οργανισμοί στην Αμερική και στην Ευρώπη ανακοινώνουν έκτακτα μέτρα προκειμένου να την αντιμετωπίσουν, ενώ αρκετοί από αυτούς βρίσκονται στα όρια της κατάρρευσης.

Το σύνολο των δημοσιογραφικών ομίλων στις ΗΠΑ βιώνει μία από τις χειρότερες οικονομικές κρίσεις όλων των εποχών. Σύμφωνα με τα στοιχεία πρόσφατης έρευνας, η εκδοτική βιομηχανία της χώρας κινδυνεύει με «αποδεκατισμό» και είναι πολύ πιθανό τον επόμενο χρόνο ένα στα δέκα έντυπα να αναγκαστεί να περιορίσει ή και να αναστείλει εντελώς τη λειτουργία του.

Υπό την απειλή της χρεοκοπίας
Την περασμένη Δευτέρα η εταιρεία Τribune Company, που εκδίδει τις εφημερίδες «Los Αngeles Τimes» και «Chicago Τribune», ανακοίνωσε ότι υπέβαλε αίτηση για προστασία από χρεοκοπία προκειμένου να μπορέσει να συνεχίσει να λειτουργεί και να αντιμετωπίσει το κολοσσιαίο χρέος της, το οποίο ανέρχεται σε 13 δισ. δολάρια. Την ίδια ημέρα η Νew Υork Τimes Company ανακοίνωσε τα σχέδιά της να υποθηκεύσει έναντι ενός δανείου αρκετών δισεκατομμυρίων δολαρίων το κτίριο των κεντρικών γραφείων της στη Νέα Υόρκη.

Η Τribune Company, στην οποία ανήκουν επίσης επτά περιφερειακές εφημερίδες, τηλεοπτικοί σταθμοί και η ομάδα μπέιζμπολ Chicago Cubs, είδε το τελευταίο διάστημα τα έσοδά της να σημειώνουν σημαντική πτώση, ενώ τα χρέη της να διογκώνονται. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το τρίτο τρίμηνο του 2008 η εταιρεία παρουσίασε απώλειες της τάξεως των 124 εκατ. δολαρίων, ενώ την αντίστοιχη περίοδο του 2007 είχε παρουσιάσει κέρδη που ανέρχονταν σε 84 εκατ. δολάρια. Η εταιρεία είχε εξαγοραστεί τον περασμένο χρόνο από τον δισεκατομμυριούχο και μεγιστάνα Σαμ Ζελ αντί ποσού 8,2 δισ. δολαρίων. Ο Ζελ μετά την ανακοίνωση των εκτάκτων μέτρων δήλωσε ότι εξαναγκάστηκε στη λήψη αυτών από παράγοντες που δεν μπορούσε να ελέγξει, όπως η μείωση των πωλήσεων και των διαφημιστικών εσόδων, καθώς και το πάγωμα της δανειοληπτικής αγοράς που έκανε εξαιρετικά δύσκολη την αντιμετώπιση του αυξανόμενου χρέους της εταιρείας.

Υστερα από σκληρές διαπραγματεύσεις η Τribune ανακοίνωσε ότι συνήψε συμφωνία με τον χρηματοοικονομικό οργανισμό Βarclays Capital για ένα δάνειο ύψους 300 εκατ. δολαρίων προκειμένου να συνεχίσει τη λειτουργία της, ενώ ταυτόχρονα θα αναδιοργανώσει τις δραστηριότητές της ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει το χρέος της. Τελικά την περασμένη Τετάρτη το αρμόδιο δικαστήριο έκανε δεκτή την αίτηση της Τribune και αποφάσισε ότι η εταιρεία μπορεί να συνεχίσει τις λειτουργίες της και να είναι συνεπής στις οικονομικές υποχρεώσεις της προς τους εργαζομένους και τους συνεργάτες της. Η απόφαση του δικαστηρίου εκτιμάται από αναλυτές ότι είναι μια «ανάσα» για την εταιρεία. Στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ η Νew Υork Τimes Company ανακοίνωσε ότι αναζητεί ένα δάνειο ύψους 225 εκατ. δολαρίων έναντι υποθήκης, πώλησης ή ενοικίασης του κτιρίου των κεντρικών της γραφείων. Το κτίριο, που βρίσκεται στην 8η Λεωφόρο, διαθέτει 52 ορόφους και έχει κτιστεί σε σχέδια του διάσημου αρχιτέκτονα Renzo Ρiano. Στην εταιρεία ανήκει το 58% της συνολικής έκτασης του κτιρίου, ενώ το υπόλοιπο ανήκει στην κατασκευαστική εταιρεία Forest City Ratner.

Το μέρος του κτιρίου που ανήκει στη Νew Υork Τimes Company δεν είναι υποθηκευμένο, γεγονός που έκανε πολλούς από τους μετόχους της εταιρείας να παραπονεθούν ότι στο συγκεκριμένο κτίριο είναι δεσμευμένο δυσανάλογα μεγάλο μέρος των κεφαλαίων της εταιρείας.

Ο οργανισμός ΜcClatchy, στον οποίο ανήκουν 30 ημερήσιες εφημερίδες, ανακοίνωσε τα σχέδιά του να πουλήσει την πιο σημαντική από αυτές, τη «Μiami Ηerald». Ο οργανισμός είχε πριν από λίγο καιρό ανακοινώσει 250 απολύσεις ενώ είχε πουλήσει τρεις από τις εφημερίδες του. Ακόμη ο Gannett, ο μεγαλύτερος εκδοτικός οργανισμός των ΗΠΑ, ανακοίνωσε 2.000 απολύσεις στις 85 εφημερίδες που εκδίδει, εκτός από τη «USΑ Τoday».

Οπως προκύπτει από στοιχεία της Αμερικανικής Ενωσης Εφημερίδων, τα διαφημιστικά έσοδα των εφημερίδων σημειώνουν σταθερά πτωτικές τάσεις από το 2006, οι οποίες έγιναν δραματικά πιο έντονες το τελευταίο διάστημα. Το πρώτο τρίμηνο του 2008 τα έσοδα από διαφημίσεις παρουσίασαν πτώση της τάξεως του-12,9%, το δεύτερο15,1%, το τρίτο-18,1% και όπως όλα δείχνουν το τέταρτο η μείωση θα είναι ακόμη πιο μεγάλη. Ο οργανισμός Ρaper Cuts που καταγράφει τις χαμένες θέσεις εργασίας στον χώρο των εφημερίδων ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ότι το τρέχον έτος έχουν απολυθεί 15.000 δημοσιογράφοι έναντι 2.185 το 2007.

Στην Ευρώπη
Στη Βρετανία η εφημερίδα «Τhe Ιndependent» αποφάσισε να συστεγαστεί με την εφημερίδα «Daily Μail» προκειμένου να εξοικονομήσουν περίπου 2-3 εκατ. βρετανικές λίρες τον χρόνο αναλαμβάνοντας από κοινού σημαντικό ποσοστό του κόστους λειτουργίας των δύο εφημερίδων. Στον όμιλο Τhe Τelegraph Μedia Group έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται οι πρώτες από τις απολύσεις, ενώ οι δημοσιογράφοι της εφημερίδας «Τhe Τimes» έχουν προειδοποιηθεί για ανάλογα μέτρα στις αρχές του επόμενου χρόνου.